Vikarie

        

    

         

         

BAKTAKT ÅK 5-7

 

Europakartans musik

file:///Users/teach001/Downloads/Europas%20Folkmusik%20Karta%203.pdf
(Markera länken och öppna den i en ny flik)

Dela ut whiteboards och pennor. Finns i bokhyllan vid trappan i en lyrecokartong.  Ta själv fram glasspinneglaset (finns i samma bokhylla). Dra en glasspinne. Den som sitter på det numret får välja land att spela upp. Alla lyssnar en stund och försöker beskriva musiken för någon som är döv.

Här kan man alltså inte skriva att den låter bra eller dålig. Det har den döve ingen användning av utan beskriv som:
luftig, lätt, svävande
tung, läskig, mörk, dyster
spännande, mystisk, som en kall grotta
glad barnfilm, Lilla sjöjungfrun, bubblig

Musikquiz

Dela in i 2 lag. Den i laget som tror sig veta vilken låt som spelas, ställer sig upp. Den som ställde sig upp först måste svara. Låtens namn och grupp/artist ger 3 poäng. Bara den artist eller låt ger en poäng.
Svarar man fel går frågan över. Man får bara ställa sig upp om man tror sig veta. Det laget som inte har fått möjlighet att svara måste vara tysta annars får motståndarlaget en extra poäng. (Detta brukar skapa ett lugnare klassrum).