Arbeta 4 och 4 och kom på en klappramsa likt killarna på filmen. Som ni ser så börjar dom enkelt och gör det svårare och svårare. Försök att få till olika rytmer* och inte bara klappar som är lika snabba som pulsen**
*rytm, är en serie slag som är olika långa
**puls där slagen är lika långt från varann, som sekunder t ex.
Plocka gärna in andra ljud som kroppen kan producera; knäppa, slå på kinden samtidigt som man formar ett o med munnen, slå på bröstet etc.
Här följer en grupp som gjort något väldigt svårt genom att alla fem har en egen klapp-grej som emellanåt synkas med handklapp på benen och en slags high five. Detta är mera tänkt som en inspirationsvideo än något som ni exakt ska skapa.
Uppgiften är att i gruppen få till en klappramsa som alla klarar av och som man kan ”loopa” (köra om och om igen utan att stanna). Arbeta med att ha puls i foten.
Lärarhandledning
Visa filmen på på killarna på stolarna. Berätta att de ska arbeta i grupper om 4 och att dessa grupper lottas med hjälp av glasspinnar med nummer. Visa sen video på med Pentatonix, men förklara att detta är mera som inspiration och inte en norm att lyckas med. Eleverna ska börja på en basic-nivå.
Du som lärare drar fyra glasspinnar och de fyra numren som kommer upp arbetar tillsammans. De får gärna sitta och arbeta utspridda i salen men inte i logerna bakom scenen. Du som lärare kan gå runt och hjälpa dem med att få till rytmer och inte bara klappgrejer som är samma som pulsen.
Eleverna får 15 minuter och det kan du dra igång på en time-timer och efter 15 minuter så kan du spela lite trumbeats som de kan klappa till. De tre följande youtubevideos är med ökande bpm (beats per minuter). Första är 80 andra 100 och tredje är 120. Låt de kunna varje nivå innan du höjer till nästa hastighet.
Eleverna behöver inte ha en lång klappramsa som killarna i filmen. Det räcker med något litet som de sen kan loopa runt till beatet.
De ska sen anteckna ner sin klappramsa på papper så att de minns den till nästa gång. Du kan ta en iPad och filma när de gör sin grej så att det finns dokumenterat.